LC: Fria, smaakmakers van Friesland

Op vrijdag 2 oktober 2015 stond de volgende recensie over de jubileumexpositie van Fria in Tresoar in de Leeuwarder Courant:

De Friese Vakvereniging voor Beeldend Kunstenaars (FRIA) bestaat dertig jaar en viert dat met een groepstentoonstelling die inhoudelijk is geïnspireerd door Leeuwarden als Hoofdstad van de Smaak. Dat levert een smakelijke expositie op.

Wat als eerste opvalt aan de tentoonstelling De smaak van FRIA in Tresoar in Leeuwarden, is de enorme verscheidenheid aan disciplines. Er zijn schilderijen te zien (Wim Reimert, Froukje de Vos), maar ook tekeningen (Gwendolyn van Essen), fotografie (Margriet Reinalda), beelden (Irma Reimert), objecten (Hennie Broers), installaties (Giem Kwee), gemengde technieken (Joke Stapensea, Aukje Reitsma) en grafiek (Frederik van Batenburg, Heine Noordstra). Het onderwerp wordt vanuit veel invalshoeken benaderd. Met oog voor vandaag, maar ook voor zeventiende-eeuwse vanitasstukken, benaderen de kunstenaars voedsel niet alleen als dagelijkse behoefte of ongegeneerde verwennerij, maar ook als symbool van vergankelijkheid. Hier en daar valt zelfs een actueel protest tegen het verspillen van voedsel te ontwaren.

Van de veertig kunstenaars die zijn aangesloten bij de FRIA (de Friese vakvereniging voor beeldend kunstenaars, de grootste in Noord-Nederland), leverden achttien leden werk voor deze tentoonstelling. Veel is nieuw en speciaal voor de gelegenheid gemaakt. Van enkele exposanten is slechts één werk te zien, soms gaat het om een kleine selectie en in het geval van Hennie Dijk-Stel zelfs om een veertien stuks. Haar (botanische) tekeningen vormen echter meteen één van de hoogtepunten van de tentoonstelling.

Ze blinken uit in een mengeling van aandachtige observatie, ambachtelijk vakmanschap en een oprechte liefde voor het onderwerp. Atelier en tuin zijn bij haar dan ook onlosmakelijk met elkaar verbonden, zodat natuur en kunst op organische wijze met elkaar vergroeid zijn. Waar Dijk-Stel haar inspiratie letterlijk bij de achterdeur vindt, refereren veel andere kunstenaars aan vervlogen tijden (de vanitassymboliek in de geënsceneerde fotografie van Han Reeder) of exotische oorden (gezien de sfeervolle foto uit een reisreportage van Linus Harms).

Dat eten aan modegrillen onderhevig is, bewijzen de kleine kijkkastjes van Janny Bruinsma. Zij plaatst amfibieën, vlinders en bijen op een collage-achtige ondergrond, waarin beeldend wordt verwezen naar borden en bestek. De vraag dringt zich op wat ‘normaal’ is als het om voedsel gaat. Elke tijd en zelfs ieder gebied heeft zo zijn eigen tradities. In Afrika en Azië is het eten van insecten bijvoorbeeld de normaalste zaak van de wereld, hier is het een trend die vooral wordt omarmd door quinoa-kauwers en spelt-adepten.

In het kader van de duurzaamheid verdient Jan Pranger nog een eervolle vermelding, met zijn vakkundig vervaardigde houten sculpturen. Andere uitblinkers zijn de grote cirkelvormige wandobjecten van Eveline van der Pas. Die zijn van aaibaar vilt gemaakt, worden geraffineerd verlicht en zijn thematisch gebaseerd op smaaksensaties. Ook de ‘mixed & stitched photography’ van Saskia Wagenvoort mag er zijn. Zij maakt gestileerde voorstellingen in een geheel eigen en zeer herkenbare stijl. In dit geval van wonderschone jongedames met granaatappels, een makreel of aardappelen. Er is zelfs een jong meisje te zien met een spruitjesplant in de handen, wat een mooie symboliek oplevert op het gebied van groeien en ontspruiten. De subtiel toegevoegde geborduurde accenten geven de werken echt een meerwaarde en vervallen nergens in een goedkope herhalingstruc.

Samenvattend: de grondstoffen zijn goed, de bereidingswijze is wisselend (soms ook van kwaliteit), maar een bezoek aan deze expositie is zeker aan te raden dankzij enkele ‘smaakmakers’ op de menukaart.

Je kunt hier de PDF downloaden.

Fria expositie in Tresoar - recensie in de Leeuwarder Courant

2016-11-07T16:46:51+01:00